Przydatne informacje
Przydatne informacje, Usługi transportowe, Transport Skandynawia, Norwegia, Szwecja, Dania, Finlandia
Incoterms (International Commercial Terms) lub Międzynarodowe Reguły Handlu – zbiór międzynarodowych reguł, określających warunki sprzedaży, których stosowanie jest szeroko przyjęte na całym świecie. Reguły te dzielą koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę oraz odzwierciedlają rodzaj uzgodnionego transportu. Incoterms odnoszą się do Konwencji ONZ dotyczącej Kontraktów dla Międzynarodowej Sprzedaży Dóbr. Zostały opublikowane w 1936 roku i wielokrotnie je nowelizowano. Obecnie obowiązującą wersją (od 1 stycznia 2011) jest Incoterms 2010, która zastąpiła Incoterms 2000.
Reguły handlowe INCOTERMS:
- obowiązują przy obrocie dobrami materialnymi
- ich stosowanie jest fakultatywne
- obowiązują tylko eksportera i importera – z ich stosowania wyłączeni są spedytorzy, firmy transportowe
- normy prawa rządzącego daną umową mają pierwszeństwo przed INCOTERMS
Incoterms zajmują się kwestiami związanymi z transportem produktów od sprzedawcy do nabywcy. Obejmuje to m.in. przewóz produktów, rozliczenie odpowiedzialności eksportowych i importowych, pokrycie kosztów, w tym transportu i ubezpieczenia, przeniesienie ryzyka za stan produktów w różnych punktach procesu transportowego. Incoterms są używane zawsze w połączeniu z lokalizacją geograficzną i nie zajmują się transferem praw własności.
Reguły są zalecane i publikowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC). Oficjalną wersją Incoterms 2000 jest oryginalny tekst angielski, który został zaaprobowany przez Komisję Prawa Handlu Międzynarodowego (UNCITRAL) Organizacji Narodów Zjednoczonych. Autoryzowane tłumaczenia w 31 językach są dostępne w lokalnych komitetach ICC.
Źródło: Wikipedia.orgWymiary kontenerów
Standaryzowane do długości 20 stóp (1 kontener 20-stopowy = 1 TEU) mogą mieć również długość 30, 40 lub 45 stóp. Obecnie kontenery są najpopularniejszą jednostką ładunkową w transporcie zarówno lądowym, jak i morskim, dzięki łatwości przeładunku i transportu. Wewnątrz kontenera zazwyczaj umocowane są haki i punkty zaczepień. Maksymalna ładowność kontenera zazwyczaj nie przekracza 28 ton. Kontenery posiadają numery o składni ABCD 123456-7 (cztery litery, 6 cyfr i cyfra kontrolna).
Kontenery 1C potocznie nazywane są standardowymi 20-to stopowymi, kontenery 1A potocznie nazywane są 40-to stopowymi.
Typ: 1C, Długość zew. mm: 6058, Długość wew. mm: 5867, Szerokość zew. mm: 2438, Szerokość wew. mm: 2330, Wysokość zew. mm: 2438, Wysokość wew. mm: 2197, Maksymalna masa ton: 30,48, Kubatura wew. m3: 61,4.
Typ: 1A, Długość zew. mm: 12192, Długość wew. mm: 11998, Szerokość zew. mm: 2438, Szerokość wew. mm: 2330, Wysokość zew. mm: 2438, Wysokość wew. mm: 2197, Maksymalna masa ton: 20,32, Kubatura wew. m3: 30.
Źródło: Wikipedia.org